ممدونة الحقيقة تهنئ الامية الاسلامية والعربية بشهر رمضان المبارك

الأحد، 31 أكتوبر، 2010

عشان ما تنضربش على قفاك

حتى لا تتكرر مآساة خالد سعيد بالأسكندرية وياسر عرفات بالمحلة وعشان ما تنضربش على قفاك في قسم الشرطة سوف نطرح بعض الإرشادات التي طرحها العميد عمر عفيفي ضابط الشرطة السابق الذي هاجر من مصر بعد التهديدات بالتصفية الجسدية بعد نشر كتابه (عشان ما تنضربش على قفاك) وعشان يعرف كل منا حقه نطرح بعض النقاط ومنها:
س: ايه الحالات اللي ممكن الضباط يدخلوا فيها البيوت من غير إذن تفتيش من النيابة؟
ج: من حق الشرطة يدخلوا البيوت لو حد من أصحاب البيت طلب منهم المساعدة أو النجدة من داخل البيت
س: : من حق ضباط المطافي أو المرور يعملوا قضايا للناس؟
ج: أيـوه من حقهـم لو لقـوا حاجـة صدفـة وهم بيقوموا بشغلهم «مخـدرات، سـلاح مثـلا» يمسكوها ويعملوا بيها محضر تلبس ويسلموه لأقرب قسم شرطة.
البيوت لها حرمة وتفتيشها له قواعد وأسس.. ولازم تعرفها
س: متي تطلع الإجراء باطل وتتهم الظابط في قضية تزوير محضر وتلفيق اتهام؟
ج: للبيـوت حُـرمات، ولا يجوز لأي حد إنه يدخل بيت أو يفتشه إلا بأمر من النيابة العامة أو من المحكمة المختصة، ويكون أمر التفتيش مسبب، وأي حد يدخل بيت أو يفتشه بدون أمر قضائي يبقي ارتكب جريمة انتهاك حرمة مسكن
س: أعمل إيه لو كنت في بيتي ولقيت حد من الشرطة خبط علي الباب وعاوز يفتش بيتي؟
ج: لازم تتمالك نفسك ومتخفش وتتحقق الأول من شخصيته وتشوف كارنيهه وتعرف هو مين وبيشتغل إيه وفين وتطلب منه يوريك أمر التفتيش الأول قبل ما تدّخله بيتك عشان يفتشه.
س: ايه هي الحالات اللي ممكن يفتشوا فيها شقتي أو بيتي؟
ج: لازم يكون معاهم إذن تفتيش مسبب من النيابة العامة أو المحكمة المختصة،
س: أعمل إيه لو حد حاول يفتش بيتي بالعافية من غير أمر بالتفتيش؟
ج: تزعق وتلم عليه الجيران والناس اللي ماشيه في الشارع تشهّدهم عليه بأنه انتهك حرمة بيتك وارتكب جريمة انتهاك حرمة مسكنك وتعمله محضر علطول وتطلب النجدة لي122عشان تثبت حالة.
س: أعمل إيه لو حد طلب مني إنه يفتش بيتي ومكنش معاه إذن بالتفتيش من النيابة وأحرجني؟
ج: لازم ترفض لأنك لو وافقت علي إنه يفتشك يبقي سقط حقك في الرفض وتبقي إديته الحق في تفتيشك برضاك، ولو فيه حاجة عندك ممنوعة «سلاح مش مترخص» مثلا تبقي حالة تلبس ومن حقه يقبض عليك ويبقي التفتيش سليم مادام وافقت عليه بمزاجك بدون إكراه أو ضرب أو تهديد.
س: لو كان الظابط معاه إذن تفتيش ومفتحتش له، من حقه يكسر الباب؟
ج: الظابط لو معاه إذن بالتفتيش من حقه يكسر الباب ويفتش حتي أوضة النوم.
س: بنسمع إن الظباط بيفتشوا وبعدين يطلّعوا اذن التفتيش، نعمل إيه في الحالة دي؟
ج: تبعت علطول تلغرافات إن التفتيش تم في المكان الفلاني في الوقت الفلاني
س: من حق اللي بيفتش إنه يقطع المراتب والمخدات عشان يفتش جواها؟
ج: لو كان اللي جاي بيدور علي حاجات مينفعش بالعقل إنها تكون في المـراتب والمخـدات زي إنـه يكـون جـاي يفتش علي مواشي مسـروقة يبقى مش من حقه.
الحالات اللي مكن يعملوا معاك فيها «تفتيش ذاتي» اقرأها كويس جداً
س: إزاي بيتم التفتيش الذاتي وبيفتشوا إيه بالظبط؟
ج: بيقوموا بتفتيش جسم المتهم وهدومه والحاجات اللي شايلها معاه والشنـط اللي شايـلها والحاجـات اللي بيستعملها، زي عربيته الخاصة ومحله أو مكتبه الخاص.
س: أعمل إيه لو كنت ماشي في الشارع ومخبر من المباحث أو مندوب شرطة أو عسكري قاللي إنت مشتبه فيك وعاوز أفتشك أو قاللي طلع اللي في جيوبك؟
ج: المخبر أو المندوب أو العسكري من حقه إنه يطلب بطاقتك «تحقيق شخصيتك» فقط لو كنت حطيت نفسك بمزاجك في موقف شك وريبة، لكن لو طلب يفتشك
س: أعمل إيه لو كنت ماشي بالليل وكان فيه لجنة وفيها ظابط وقفني وطلب بطاقتي وحاول يفتشني بنفسه أو حد من القوة اللي معاه، أو قاللي طلّع اللي في جيوبك؟
ج: من حقهم يشوفوا بطاقتك فقط، وأُرفض إن حد يفتشك، وكلمهم بكل حسم ورجولة وثقة، وعرفهم إنك عارف حقوقك كويس، ومش من حق حد يفتشك بدون إذن من النيابة أو المحكمة أو من غير سبب طالما مفيش عليك حكم ولا طالعلك إذن تفتيش ولا ممسوك متلبس بجريمة
س:أعمل إيه لو كان طالع لي إذن تفتيش وطلبوا مني أقلع هدومي الداخلية؟
ج: ترفض لأن مش من حق الشرطة تقلعك هدومك لأن ده يعتبر هتك لعرضك، ولازم تثبته وتعمل بيه محضر، وحاول يكون معاك شهود علي اللي حصلك. لو اللي هايتفتش واحدة ست إيه اللي يبعدها عن هتك العرض والتحرش؟ مش شرط اللي تفتش الأنثي تكون ضابطة شرطة.. ممكن دكتورة أو ممرضة يمكن تفتيش الأنثي أمام الضابط لكن بدون خلع لهدوم لـو كـانت اللي هتتفتـش أنثي يبقي لازم اللي تفتشها أنثي زيها يندبها الظابط أو النيابة أو المحكمة اللي بتجري التفتيش .
س:أعمل إيه لو حد من الشرطة حاول يفتش مراتي أو بنتي أو أختي أو أمي تفتيش ذاتي أو حاول يقلعها هدومها علشان يفتشها؟
ج: ترفض بشدة لأن ده شرفك ولازم تحافظ عليه، والظابط أو الأمين أو أي راجل من الشرطة لو مد إيد س: لازم اللي تفتش الأنثي تكون ضابطة شرطة؟ ج: مش شرط تكون ظابطة شرطة، وممكن تكون دكتورة أو ممرضة من مستشفي أو من السيدات اللي شغالين في القسم أو أي أنثي يندبها الضابط للتفتيش

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق